Hypoxický trénink v plavání..
Přesto je "hypoxický" trénink velice oblíbený tréninkový prostředek. Možná je tomu tak proto, že produkuje v současné době obtížně identifikovatelné tréninkové účinky. Tento druh tréninku přitahuje mnoho plaveckých trenérů i plavců. Někteří jej však odmítají jako málo efektivní. Důvodem pro přijetí hypoxického tréninku by mohl být i ten fakt, že vyžaduje velkou kázeň a úsilí. Je známé, že "hypoxický" trénink produkuje stav nazývaný hypercapnia, což je zvýšené množství oxidu uhličitého v krvi Hypercapnia vyvolává silný pocit k nadechnutí. Když mají plavci během závodu problémy se zadržením dechu, je to v důsledku zvýšené hladiny CO2 v krvi. Tento trénink vede k tomu, že plavci budou schopni během závodu snížit počet vdechů. Velký význam by tento efekt mohl mít pro sprintery a při provádění obrátek.
Význam "hypoxického" tréninku v plavecké přípravě
Motivy plavání s omezeným dýcháním mají svůj význam v oblasti výuky plavání, při nácviku techniky plaveckých způsobů, při kondiční přípravě, i v oblasti psychologické. Plavání s vnuceným režimem dýchání a prvky potápění se objevují již
v přípravné a základní plavecké výuce jako základní plavecké dovednosti: (výdrž ve splývání, potápění, orientace pod vodou, rytmizované plavecké dýchání, skoky do vody apod.)
Ve zdokonalovací výuce je plavání bez dýchání a s řízeným dýcháním součástí nácviku záběrových pohybů a koordinace činnosti končetin.
Další využití plavání bez dýchání je při nácviku, zdokonalování a intenzifikaci techniky od začátečníků až po vrcholové plavce.
Při lokomoci bez dýchání není narušována plavecká poloha a plavci jsou schopni větší koncentrace na záběrové pohyby. Lépe si uvědomují některé prostorové vztahy, nejsou dýcháním rozptylováni. Při některých plaveckých způsobech mohou plavci dokonce sledovat vizuálně činnost paží, protože mají hlavu stále pod vodou. Organizace a zásady bezpečnosti při plavání s omezeným dýcháním
Při plavání bez dýchání na hladině nebo pod vodou by mělo být dodrženo několik zásad, mezi které patří: Nebezpečí, které může nastat při zadržení dechu Nemálo nehod je způsobeno nevhodnou nebo dokonce chybnou organizací tréninku. Psychologické aspekty „hypoxického tréninku“ Jestliže se člověk např. nemůže nadechnout, velmi rychle vzniká příslušná dominanta v centrální nervové soustavě, snaha nadechnout se rychle roste a v tomto smyslu je mobilizováno značné volní úsilí subjektu. Je to pochopitelné, protože je ohrožena vlastní existence organismu
Příklady využívání „hypoxického tréninku“
Plavání s omezeným dýcháním na hladině
- technická cvičení. - kondiční trénink. - nácvik sprintu Plavání s omezeným dýcháním - kombinace plavání na hladině Příklad používaných motivů: - kondiční trénink -nácvik startů a obrátek Plavání s omezeným dýcháním - herní formou Příklady používaných motivů: ot. č. 1. Zařazujete do tréninku hypoxické motivy? ot. č. 2. V jakém období zařazujete do tréninku hypoxické motivy? ot. č. 3. Při jakém druhu tréninku zařazujete ot. č. 4. K jakému účelu používáte rychlostní trénink?
Omezené dýchání nebo "nedýchání" je často využíváno i v kondiční přípravě. Zvýšení zátěže se v tréninku často provádí právě prostřednictvím omezeného dýchání
Plavání bez dýchání se nevyužívá pouze v tréninku, ale také při samotném závodě. Hlavní využití je u sprinterských disciplín
Nedýchání způsobí ve vnitřním prostředí zvýšení množství CO2 a snížení hladiny O2. Oxid uhličitý působí na vdechové centrum a vyvolá podnět
k nádechu. Zadržení dechu na delší dobu zaviní velice nepříjemné pocity. Na jejich překonání je zapotřebí silné vůle. Odolnost na tyto nepříjemné pocity se však tréninkem jednoznačně zvyšuje
Při tréninku, ve kterém se používá zadržení dechu, je nutné dodržovat velkou kázeň a zajistit bezpečnost prováděných činností.
- nikdy neprovádět tyto činnosti sám, vždy si nad sebou zajistit odborný dohled
- volit přiměřeně náročnost úkolu vzhledem ke svým možnostem (nepřeceňovat se)
- předem zapracovat organismus vhodným rozcvičením a rozplaváním
- volit obezřetně podmínky (hloubka vody, viditelnost, dosažitelnost)
- neprovádět tyto činnosti soutěžní formou
Při zadržení dechu zcela ustane plicní ventilace. V tepenné krvi nastávají
a prohlubují se hypoxemie (nedostatek O2) s hyperkapnií. Stupňuje se pocit nucení k nadechnutí, až se od určitého okamžiku (tzv. bod zlomu) objeví vůlí nepřekonatelná obnova dýchacích pohybů. Nejsilnějším stimulem k přerušení apnoe (nedýchání) je hyperkapnie. Organismus na ni ale reaguje až s určitým zpožděním. Proto se někdy může stát, že dříve než dojde k obnově dýchání, klesne hladina kyslíku až pod kritickou hodnotu, důsledkem je ztráta vědomí. K takové situaci dochází nejčastěji v případech, kdy potopení předchází mohutná hyperventilace (rozdýchání se).
Nepříjemné zranění se může přihodit při skoku na plavce, který plave pod hladinou.
Časté jsou také nehody, které vzniknou v důsledku přecenění vlastních schopností při překonávání různých rekordů.
Plavec, který plave bez dýchání na hladině nebo pod hladinou, je pod vlivem různých vnitřních stavů. Svůj výkon může psychicky přímo ovlivnit vůlí, zvýšenou motivací atd. Výkon může být ovlivněn také negativně emočními stavy jako je strach, úzkost, což se může projevit hlavně u plavců nižších věkových kategorií. Psychické stavy výrazně ovlivňuje řada fyziologických změn, které tyto činnosti, spojené s plaváním bez dýchání, běžně provázejí, např. zvýšená hladina kyseliny mléčné, narůstající množství CO2 a jiných produktů metabolismu v krvi.
Příklad používaných motivů:
Plavání úseků 10 -
s důrazem na přesné provádění záběrových pohybů popř. u plaveckých způsobů K, P, M současná vizuální kontrola provedení záběrových pohybů.
- 10 -15m K soustředění se na správnou polohu těla (hlavy)
- 12,5 K paže, piškot mezi nohama, soustředění se na začátek záběru paže " sáhnout si pro vodu", současně sledovat visuálně zasazení ruky do vody
- 25 K na co nejméně záběrových cyklů, atd….
Příklad používaných motivů:
3 x 600 K (prvních
1500 K (prvních
800 K ( 4 záběry před obrátkou a 4 záběry po obrátce bez dýchání)
4 x 200 (
10 x
Příklad používaných motivů:
6 x 25 se startem (
4 x
4 × 25 ( první 25m nedýchat, druhou 25m bez omezení, třetí nedýchat, čtvrtou bez omezení)
8 ×
8 ×
8 ×
25 sprint bez omezení, interval 10 sek.,
a pod vodou
- technická cvičení jednotlivé motivy jsou kombinací prvkového plavání pod hladinou s plaváním na hladině.
50 vždy po obrátce 5m pod vodou delfínové vlnění + 5 cyklů bez dýchání + 5 cyklů rozloženě
25 + 25 3 cykly prsa dlouhé splývání + 3 cykly prsa pod vodou, paže až do připažení , zpět prsa technicky
25 + 25 3 celé cykly kraul+
Příklady používaných motivů:
3 x 100 i.30 s ( první
10 x
8 x 50 st. 2 min.( 20 pod vodou + 5 + 5 ostře)
10 x 25 (
8 x 25 (10 sekund výdrž pod hladinou +
Příklady používaných motivů:
M Z, start + delfínové vlnění s pažemi ve vzpažení
M Z 10 ostře + obrátka +
Start prsa + 4 cykly pod vodou až do připažení
Motivy s touto problematikou jsou využívány částečně při rozplavání
a především při vyplavání. Jejich úkolem je zpestření tréninku, mobilizace volního úsilí.
-
-
- čtyři táhnou pátého pod vodou každý za jednu končetinu
- dva táhnou pod vodou třetího za nohy
- plavání pod hladinou ve dvojicích, trojicích držící se za ruce
-různé figury ze synchronizovaného plavání ...atd.
DOTAZNÍK - využití „hypoxického“ tréninku počet odpovědí
ano velmi často 14
ano často 7
ano příležitostně 5
ne 0
budování kondice 0
vylaďování 6
průběžně celý rok 20
hypoxické motivy?
aerobní O2- trénink vytrvalosti 6
anaerobní - laktátový trénink 8
rychlostní (sprinterský) trénink 18
technická cvičení 8
nácvik závodní trati 9
zpestření tréninku 10
relaxace regenerace 4
jako adaptace na zvýšenou hl. CO2 11
nácvik startů a obrátek 11
zvýšení intenzity plavání 13
soutěžení (např. kdo uplave dále bez dýchání) 2
nácvik sprintu 18
Rozplavání a vyplavání
Suchá příprava v plavání