Může mít wattmetr přínos i pro hobíka
Jak je to dlouho, co jsi si pořídil Wattmetr?
Doba vlastnictví 3 měsíce.
O jaký typ se jedná?
CycleOps 2,4 v Zippech 303. Bezdrátový přenos dat. Návod k použití: Nasadíte zadní kolo do rámu, computer zašoupnete do držáku upevněném dvěma pásky na řídítkách a necháte si očuchat zadní nápoj s computerem /spárování/, pokud máte galusky, jako že jo, tak ani neměníte zadání obvodu kola a je hotovo. Celé zvládnuto klidně třeba za dvě minuty. Žádné opičárny okolo.
Mohl by jsi shrnout v čem je tato technická vychytávka dobrá a k čemu slouží? Proč jsi se pro ni rozhodl?
Řízené rovnoměrné dávkování intenzity, porovnávání své wattové výkonnosti s cyklistickou konkurencí, objektivní potvrzení zlepšení/zhoršení se.
Konzultuješ s někým trénink pomocí wattmetru?
Nekonzultuji. Zatím jsem pouze ve stádiu, kdy žasnu nad tím, kolik odborníků na wattovou problematiku máme. Víc než závodníků.
Přináší to pozitiva v tréninku nebo to je jen další cesta, jak ze sportovců dostat další peníze?
O prachy jde až na prvním místě. No a při jízdě je to opravdu něco úplně nového. Dřívější oblast zájmu-aktuální rychlost, průměrná rychlost, čas. A nyní-momentální watty, prům.watty/při prům. kadenci. Při zasprintování pak max. wattáž.
Jaké jsou tvé první pocity z tréninků?
První i poslední pocity jsou, že jak jsem mohl dřív jezdit jenom s blbým cyclocomputerem.
Můžeš uvést své watty a porovnat je s Vabrouškem a popřípadě s Lancem Armstrongem ?
Můžu nejdříve uvést, že mě těší dobrý výsledek při tréninku stejně, né li víc jak při závodě.
Sestavil jsem si soukromou TOP Watt tréninkovou tabulku, čeho špičkový jezdec může dosáhnout. Mám ji připláclou doma na lednici a sním:420W 3-4x do kopce 10min
450W 1x do kopce10min
360W 3-5x do kopce 20min
400-450W do kopce 20min
Armstrong
470W do kopce 10% 5km /Šp.Girona-ten kopec znám/
700W 1min nástupy opakovaně
400W 1 hod časovka
Petr Vabroušek, jak uvádí, točí při IM 290W průměrně. Za skromné 3 měsíce s Powertapem, jsem najezdil 650km.
To je nic moc, řeknou si někteří drtiči kilometrů?
A co takhle informace, že to bylo jen a pouze do kopců 6-12%,žádná rovina žádný sjezd. Rychlost14-22km/hod. Pouze 3x jsem se dostal v průměru pod 300W/min280W/. To asi není špatný, oproti Vabrouškovu 290W. Jenom s malým detailem, že on to vydrží 180km. Já určitě ne. Má aktuální trénovanost-330W/15min/10-12%kopec standardně, opakovaně, 345W/12min/6%kopec, 400W/2min/10%kopec. Vždy vše v sedě.Toto jsou ale jenom taková čísla. Zásadní poznatky jsou ty, že opravdu vyšší kadence, tedy lehčí převod šetří síly, stejně tak jako to, že na začátku kopce/bez Powertapu/ se to vždy přepálí a zbytečně pak vadne. Dál je zajímavé, že pokud se jede do kopce a následuje zmírnění stoupání, tak je překvapivě těžší přišlápnout si, aby jste si dosavadní Watty udrželi.
V čem je podle tebe lepší wattmetr oproti sporttesteru?
Nedá se srovnávat. Obojí je super pomůcka. I když pokrytecky musím přiznat, že sporttestr nepoužívám. Vadí mi. Asi jsem cíťa .
Právě jsi se vrátil z Rakouského Ramsau. Byl jsi tam jen jako turista?
Jen jako cyklista a suchoběžec. Ramsau je vyhlášené běžecké středisko. Denně upravované běžecké tratě s nekonečnou kilometráží. Proto je logické, že je třeba tyto podmínky ignorovat a spíš využívat silnici
a)Schladmink-Ramsau 10%
b)Pichl-Forberg 12% (tenhle kopec v přípravném období běhá snad celá světová běžkařská špička-viděno v září) k cyklo tréninkům. Bohužel silnice za c)Ramsau-Dachstein dolní stanice lanovky byla pro galusky nesjízdná. Ale co, byla alespoň vybíhatelná.
Řada diskutérů se domnívá, že trénovat v zimě na kole venku není efektivní. Máš argumenty své tréninky obhájit a přesvědčit je o opaku?
Cíleně jezdím 3. zimu. V březnovém Španělsku mi pak naprosto nedělá problémy jezdit 150-200 denně s pocitem, že jsem nezničitelný. Stejně s tak v sezóně pro mě není problém mrsknout si dva dlouhé triatlony klidně po týdnu. V zimě se dominantně zaměřuji na sílu. Kdy by to asi mělo být jindy?
V zimě? Že je to o zdraví.? Co potom takoví cyklokrosaři, nebo běžkaři, to musejí být úplní šílenci. Mé dojetí si autem pod kopec, vyjetí si na kole hore, opětovné nasednutí do auta pro vyloučení sjezdu a opakovaný výjezd, to je komfortní mastňácký trénink. Mastňák. Právě tak mě pojmenovala jedna starší dáma, když mě viděla nalejzat s kolem do auta. Na kopci. Vůbec mi ta paní neleží v žaludku..
rakouské Ramsau, ráj milovníků běžeckého lyžování