Kreatin

29.03.2003 -
Kreatin je látka, která vyvolává v současné době bohatou diskusi a visí nad ní spousta otazníků. Ve Francii je její volný prodej zakázán, v Německu se uvažuje o omezení prodeje, Vědecká rada EU zabývající se otázkami výživy volá po jejím zařazení do kategorie dopingových látek, které podléhají určitým omezením, jako např. kofein. U nás, stejně jako ve většině evropských zemí nebo v Americe je běžně k dostání v prodejnách s doplňkovou výživou, lze ho koupit přes internet. Autor: Iva Skorocká

Kreatin je látka, která vyvolává v současné době bohatou diskusi a visí nad ní spousta otazníků. Ve Francii je její volný prodej zakázán, v Německu se uvažuje o omezení prodeje, Vědecká rada EU zabývající se otázkami výživy volá po jejím zařazení do kategorie dopingových látek, které podléhají určitým omezením, jako např. kofein. U nás, stejně jako ve většině evropských zemí nebo v Americe je běžně k dostání v prodejnách s doplňkovou výživou, lze ho koupit přes internet.

 

Proč je tolik diskutován? Jestliže jeho doplňkový příjem poškozuje zdraví, proč už není dávno mezi zakázanými látkami?

Kreatin je obsažen v mase a zdravý člověk ho přijme denně okolo 1 – 2 g. 

Doplňkovým příjmem kreatinu se zvyšuje jeho koncentrace v buňce a současně se tím podporuje tvorba kreatinfosfátu, který je hlavním energetickým zdrojem krátkodobých činností (10 – 20 s) maximální intenzity. Proto je užíván v posilovnách, při atletických sprintech, v americkém fotbalu, tedy krátkodobých činnostech maximální až submaximální intenzity.

Při doplňkovém příjmu se zpočátku užívá podle doporučení dodavatelů okolo 15 – 30 g za den, což je asi 10 – 15-ti násobek normálního přijatého množství. Podle Vědecké rady EU jde o použití tělu identické látky v abnormálně vysokém množství, což je důvodem pro zařazení mezi doping.

O vedlejších účincích nepřirozeně vysokého příjmu kreatinu neexistují žádné dlouhodobější vědecké studie. Je známo, že při vysokém zatížení dochází ke „ztvrdnutí“ svalu, dehydrataci a svalovým křečím. Jaký má však kreatin vliv na orgány jako játra, ledviny, mozek nebo srdce není známo.

Podle subjektivních zkušeností závodníků, atletů na 400 a 400m překážek, po měsíční kůře cítili vyšší vzrůst výkonnosti než jaký by očekávali po samotném tréninku. Všichni ale dodrželi doporučené dávkování a po měsíci přerušili doplňkový příjem. Ten, kdo v doplňkovém příjmu pokračoval přes doporučenou dobu suplementace, potvrdil vedlejší účinky jako svalové křeče, natržení svalu a jeho ztvrdnutí. Nejedná se však o vědecký výzkum a tak tyto výsledky můžeme přijmout jen jako informaci nepodloženou vědeckým sledováním.

Hodnocení:
Přečteno 848x
RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
29.5.22Triatlonista Grebík vstoupil do olympijské kvalifikace senzačním 7. místem na Světovém poháru! Volár obsadil na ME v super sprintu 15. místo
29.5.22Tituly zůstaly doma. Mistry ČR ve sprint triatlonu se na Brněnské přehradě stali Kočař a Hrušková
16.5.222 dny, 4 vítězství: triatlonista Grebík ovládl český šampionát v supersprintu
11.4.22Zasněžený Aquatlon Příbram ovládli Zikmund a Mičková
7.3.22Český pohár v aquatlonu odstartoval ve Zlíně triumfem Václavíka a Horňové
16.2.22Mistrovství Evropy v terénním triatlonu budou letos hostit Prachatice
8.11.21Královnou českého triatlonu byla v anketě zvolena olympionička Petra Kuříková
1.11.21Grabmullerová má bronz z MS v terénním triatlonu! Kočař byl čtvrtý
24.10.21Je dobojováno. Aquatlonový pohár ovládli Tomáš Zikmund a Petra Dvořáková
21.10.21Děčínský Železný muž – 14.5.2022 a neb Memoriál Toma Jiráně