PRAVIDLA TRIATLONU: Drafting
Z předešlého roku nejrychlejší v běžecké části němec Andreas Raelert, světový ironmanský šampion z roku 2012 Frederik Van Lierde z Belgie, kanaďan Brent McMahon, který se již třikrát dostal na Ironmanském závodě pod 8 hodin a strmě stoupající nová hvězda němec Patrick Lange. Všichni tedy vynuceně zastavili na 5 minut. A jaký to mělo vliv na jejich další účinkování v závodě? Van Lierde dojel cyklistickou část na 16. místě, McMahon 22., Lange 23., Raelert 37. Je tedy zřejmé, že čelní skupina byla nenávratně pryč a boj jmenovaných na běhu a výsledek závodu byl následující: McMahon se dále propadl na 30 místo, Realert nedokončil, zatímco Van Lierde se dokázal vklínit do top 10 a Lange dokonce předvedl nejrychlejší maraton v historii Ironmanského světového šampionátu.
Z žen ze známých jmen byla penalizována britka Jodie Swallow, která i přesto dokončila cyklistickou část na 8. místě, nakonec se však na maratonu protrápila až na 22. místo v cíli.
Podívejme se na drafting a jeho penalizaci očima pravidel:
Pravidla České triatlonové asociace (ČTA) ve znění k 20.1.2017 mají v kapitole upravující cyklistiku podkapitolu nazvanou „Drafting“ a bez dalšího vysvětlení o co jde, pokračují sdělením, že závod může probíhat s povolenou či zakázanou jízdou v háku. Dále je pak uvedeno, že každý závodník má kolem sebe draftingovou zónu 1,5 m vlevo i v pravo a 10 metrů vzad pro střední a dlouhé distance. Výlučně těm středním a dlouhým se zde věnuji. Myslím, že i bez vysvětlování je to jasné, protože cyklisté nejezdí v nějakém třeba závětří, ale odjakživa „v háku“. Ironmanská pravidla ovšem termín drafting vysvětlují: „Drafting“ means to remain within the draft zone of another athlete for a period longer than 25 seconds. A co rozumí pojmen „draft zone“ Ironman Competition rules vysvětlují takto: The bicycle draft zone is 12 metres long, measured from the leading edge of the front wheel and extending towards the back of the bike.
Závody seriálu Challenge family se dle odkazu na pravidla na svých webových stránkách řídí pravidly International Triathlon Union (ITU), dle kterých jsou koncipována právě pravidla ČTA a tedy žádná definice draftingu. Český text pravidel je v zásadě překladem znění dle ITU: Drafting from another athlete or motor vehicle is forbidden. Athlets must reject attempts by others to draft. A jsme u jedné z klíčových formulací dle ČTA: závodník se musí takové jízdě aktivně vyhýbat. Ironmani sice o aktivnosti výslovně nehovoří, ale řeší to požadavkem na plynulý pohyb v zóně při předjíždění, tedy vpřed: Athlets must remain outside of the drafting zone, except when passing and must continuously progress throut the drafr zone. Dodám, že Ironmani šířku zóny neřeší, ITU říká: the bicycle draft zone will be a rectangle 3 meters wide and 12 metres long...a dále, že: a maximum of 25 second will be allowed to pass through the zone.
Pro další upřesnění se podívejme do našich (ČTA) pravidel na formulaci trestů: Modrou kartou je ohodnocena „neúmyslná“ jízda v háku, tu můžeme dostat dvakrát, třetí prohřešek pak již znamená diskvalifikaci (červená karta - ČK). Každá modrá je stop na 5 minut v nejbližším Penalty boxu. Stejný trest má ITU i Ironman. Diskvalifikace nás však dle pravidel ČTA čeká hned napoprvé, pokud rozhodčí posoudí naše počínání jako úmyslné. Rozumím tomu tak, že za úmysl není považováno, pokud předjíždím či jsem předjet a dobu stanovenou nedodržím. Pokud však „evidentně“ desítky vteřin jedu do metru od závodníka před sebou...! Podotýkám, že že ani Ironmanská ani ITU pravidla o rozlišování úmyslu či neúmyslu nehovoří. Zde tedy vždy jen penalizace. I v české praxi (pravidla ČTA) však diskvalifikace za úmyslnou jízdu v háku není dle mé zkušenosti uplatňována.
Pro overtaking platí (Ironman), že: may not back out of a draft zone after entering into it...a pass must be completed. Jinými slovy při předjíždění nelze do draftingové zóny toho před námi vjíždět a zase couvnout, respektive s rizikem penalty, když nás rozhodčí uvidí. V pravidlech ITU jsem nedokončení předjíždění výslovně nenašel, ale lze je také dovodit z formulace: An athlete may enter the draft zone of another athlete, but must be seen to be allowed to pass through that zone. Není-li tedy závodník schopen předjet, připomeňme, že dle všech pravidel shodně za 25 vteřin, pak jde o porušení pravidla a sankci (pokud nejsme mimo dohled rozhodčího). Naše pravidla pak dále upravují postup při předjíždění takto: při předjíždění je zakázáno dojet za závodníka před sebou a teprve poté odbočit. Úhybný manévr musí být plynulý.
Zatím jsme se na drafting dívali z pohledu předjíždějícího, stejně tak pravidla určují povinnost předjížděnému v tom smyslu, aby se za toho, co jej předjel nezavěsil (do háku, abychom drželi terminologii). K tomu je třeba nejprve definovat co je předjetí (Ironman): A „pas“ ocurs when the overtaking athlete´s front wheel passes the leading edge of the front wheel of the athlete being overtaken. Tedy řekli bychom předjetí o galusku. Pak ten předjetý musí do 5 vteřin ustoupit dle ČTA na vzdálenost 10, ve světě 12 metrů, tedy opustit draftingovou zónu toho před sebou. Ironman 5 vteřin neměří, ale říká: An overtaken athlete must immediately drop out of the draft zone the passing athlete. Tedy nechává na rozhodčím, co posoudí jako okamžitě a co jako snahu chvilku se v háku držet. ITU uvádí výslovně také 5 vteřin. Ironman dále upravuje: Re-passing by the overtaking athlete prior to dropping out of the draft zone will result in a overtaking violation (Stop-And-Go Time penalty). Nejdříve tedy musím ustoupit na 12 (10) metrů zpět a pak teprve mohu začít případně předjíždět závodníka, co mě právě předjel. Povšimněme si, že když tento postup nedodržíme a začneme předjíždět, aniž bychom opustili draftingovou zónu, pak trestem není modrá karta, respektive tedy 5:00 Minute Time penalty, ale Stop-And-Go.
Jsou situace, kdy je možné drafting beztrestně nedodržet: předjíždění jsme podrobně probrali shora, dále pak dle situace na trati z bezpečnostních důvodů, 100 metrů před a za depem, občerstvovací stanicí (první pomocí), na otočce a v místech označených jako nebezpečná (zúžení).
Několik postřehů z praxe:
Kdy se jedná o jízdu v háku a kdy ještě ne, to posuzuje rozhodčí. Samozřejmě tehdy, když je situaci přítomen. S tím souvisí i chování řady závodníků vycházející z toho, že zvuk blížící se motorky s rozhodčím právě neslyší. Jako vše kolem nás, tak i komunita účastníků triatlonových závodů zahrnuje široké spektrum naturelů, od těch zásadně a vždy poctivých, až po ty, řekněme, na druhé straně tohoto spektra – a platí to i pro různé přístupy rozhodčích, kdy i přes snahu sjednotit přístup, se nevyhneme názorové různosti na tu kterou situaci a to, co jeden ještě uzná, druhý již trestá penalizací.
Z pohledu na základní princip problému myslím, že jde o rozlišení toho, kdy se při rozestupu mezi závodníky menším než požadovaných 12 (10) metrů nic nemění, kdy jde po delší dobu o setrvalý stav a pak je tedy namístě penalizace, na rozdíl od situace, kdy je zřejmá snaha o „continuously progress“ z pohledu předjíždějícího, či o „immediately drop out“, pokud jde o předjížděného.
U závodů s velkým počtem účastníků (2 až 3 tisíce), ale i u menších s užší silnicí či více než dvěma okruhy, dochází logicky k tomu, že chvíli trvá, než se to rozjede a i potom, že se to občas sjede. Přitom platí, že i vícenásobné předjíždění je možné, pokud to šíře trati v daném místě dovoluje, aniž by závodník přejel do proti směru a aniž by se nedopouštěl blokování (výklad tohoto případu není součástí této kapitoly). Teorii na tomto místě doplňuji o pravidlo, výslovně zakotvené v pravidlech ČTA, že souběžná jízda dvou a více závodníků je zakázána. Ovšem tato teze vyplývá z formulovaných pravidel, kdy se musím při předjíždění pohybovat v před a v okamžiku předjetí ustoupit.
Samozřejmě mezi hobíky dochází k tomu, že se to občas na trati „mele“. Zdatnější cyklisté, co pomaleji plavou, dojíždějí pomalejší cyklisty, kteří se po rychlém plavání propadají, dochází k vícenásobnému předjíždění, najednou máte kolegu závodníka vlevo i vpravo; současně jednoho předjíždíte a jiný předjel vás, takže máte ustoupit...ale tím by zase ten vámi předjetý byl nejspíš v pozici, že vás podjíždí (zprava). Jak uvádím, česky výstižně říkáme, že se to mele. A určitě je špatně, když se po neúměrně dlouho jede jak říkáme „ v balíku“. Neúměrně dlouho vztahuji k limitu 25 vteřin pro předjetí a 5 vteřin (či immediately) pro předjetého.
V rámci pragmatických úvah je třeba zmínit, že rozhodčí s vyšší prioritou sledují chování profíků na čele závodu, kde se to řekněme nesjíždí (pokud díky více kolům závod nedojedou pomalé hobíky) a kde tedy sledují chování při předjíždění a odstupy řekněme v tom základním přiblížení. Nicméně i v části závodního pole, kde jede masa hobíků, se rozhodčí vyskytují a jejich snahou je zejména „rozehnat“ vznikající skupiny. Statisticky je možné odhadovat, že při dvaapůltisícičlenném poli a řekněme 40 uděleným penalizacím, jde o méně než 2 % těch, kteří jsou penalizací postiženi. Lze odhadovat, že je penalizován jeden ze sta či o málo více. Vzhledem ke zkušenosti říkající, že prohřešků proti zakázanému draftingu je více, pak je zřejmé, že mnoho situací není postiženo zejména proto, že je rozhodčí zkrátka nevidí. A pokud ano, nestihne po dojetí, řekněme skupiny, sankcionalizovat všechny, kteří by si to i zasloužili, ale stihne ukázat jen na někoho (...a než si zapíše číslo penalizovaného závodníka, je situace na trati jiná...).
Pro dokreslení pohledu na výše uvedené teze si dovolím uvést, že osobně mám za loňský rok skóre penalizací 1:1. Jednu modrou kartu jsem jako rozhodčí na závodě Českého poháru dal a jednu penalizaci (5:00 Minute Time Penalty) na IM Barcelona dostal (no dojel mě balík a „vyšlo“ to na mě!).
Připravil: Miloš Kmuníček
31.1.17 | PRAVIDLA TRIATLONU: Drafting |