Zamyšlení nad pitným režimem

18.11.2003 -
Ještě v čerstvé paměti máme všichni vlnu tropických veder, která postihla v letních měsících území naší republiky. Za sluncem nebylo třeba jezdit do jižních krajů, měli jsme ho doma tolik, až nám to bylo nepříjemné. Úsměv na tváři a vrcholnou spokojenost přinesla tato, snad jen přechodná změna klimatu, producentům a prodejcům nápojů všeho druhu, vždyť "kdo měl žízeň (a to byl každý z nás), tak ji hasil", abych použil slov známé písničky. Autor: MUDr. Jaroslav Novák

Ještě v čerstvé paměti máme všichni vlnu tropických veder, která postihla v letních měsících území naší republiky. Za sluncem nebylo třeba jezdit do jižních krajů, měli jsme ho doma tolik, až nám to bylo nepříjemné. Úsměv na tváři a vrcholnou spokojenost přinesla tato, snad jen přechodná změna klimatu, producentům a prodejcům nápojů všeho druhu, vždyť "kdo měl žízeň (a to byl každý z nás), tak ji hasil", abych  použil slov známé písničky.

 

Ač jsme v té chvíli moc nepřemýšleli nad tím, čím nepříjemný pocit žízně zahnat a na odbyt šly všechny druhy nápojů bez rozdílu, zejména pak ty, na něž nás nalákala mediální či bilbordová reklama, přece jen se vtírá otázka, které nápoje jsou našemu organismu nejprospěšnější. Vždyť výběr je obrovský - jedni doporučují minerálky či stolní vody, jiní koly s nejrůznějšími předponami, k dispozici jsou čaje, káva, mléko, koktejly, a nelze zapomenout ani na vodu z vodovodu. Na trhu je též k dostání pestrý výběr nejrůznějších vodorozpustných směsí, obsahujících doplňky, které náš organismus údajně postrádá, a dokonce i podpůrných prostředků, slibujících zvýšení pracovní či sportovní výkonnosti. Zdrojem tekutin jsou také čerstvé ovoce a zelenina, saláty, polévky, voda je snad kromě zcela vysušených poživatin součástí všech složek potravy.

 

Jak se v tom všem orientovat ? Je to lhostejné, v jaké formě a množství tekutiny přijímáme? Jaké problémy nám může nesprávný pitný režim způsobit ? Či naopak, jak může být tzv. racionální pitný režim prospěšný? Ve světle vědeckých poznatků je odpověď jednoznačná. Při vysokých ztrátách tekutin potem (mohou dosáhnout 3-5 litrů za hodinu) ztrácí organismus významné množství minerálů, především chloridu sodného. Nesprávný pitný režim může způsobit vážné problémy, vždyť téměř každý aktivní sportovec již zažil svalovou křeč, ztrátu sil v závěru vytrvalostního závodu a někdy i úpal spojený s přehřátím a provázený až poruchou vědomí. Vhodný pitný režim v průběhu výkonu (tj. při soutěži, ale i v tréninku) nejen s dostatkem nápojů, ale i s doplněním těch látek, které organismus při výkonu ztrácí, může pomoci předejít uvedeným problémům. V tom směru je vhodné sáhnout po osvědčených komerčně vyráběných sportovních nápojích, které ve vhodné koncentraci obsahují jak potřebné minerální látky, především chlorid sodný, tak látky glycidové povahy, doplňující alespoň částečně energetický potenciál nutný ke svalové práci.

Hodnocení:
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Vysokohorský trénink ano
Chyby vytrvalostních sportovců
Chyby vytrvalostních sportovců
Přečteno 811x
RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
29.5.22Triatlonista Grebík vstoupil do olympijské kvalifikace senzačním 7. místem na Světovém poháru! Volár obsadil na ME v super sprintu 15. místo
29.5.22Tituly zůstaly doma. Mistry ČR ve sprint triatlonu se na Brněnské přehradě stali Kočař a Hrušková
16.5.222 dny, 4 vítězství: triatlonista Grebík ovládl český šampionát v supersprintu
11.4.22Zasněžený Aquatlon Příbram ovládli Zikmund a Mičková
7.3.22Český pohár v aquatlonu odstartoval ve Zlíně triumfem Václavíka a Horňové
16.2.22Mistrovství Evropy v terénním triatlonu budou letos hostit Prachatice
8.11.21Královnou českého triatlonu byla v anketě zvolena olympionička Petra Kuříková
1.11.21Grabmullerová má bronz z MS v terénním triatlonu! Kočař byl čtvrtý
24.10.21Je dobojováno. Aquatlonový pohár ovládli Tomáš Zikmund a Petra Dvořáková
21.10.21Děčínský Železný muž – 14.5.2022 a neb Memoriál Toma Jiráně