Výběr kola, rafky přehled, díl 4.
Ráfky: jsou dvě varianty (plášťové, galuskové). V dnešní době je možné i na plášťoví ráfek nasadit i specielně upravenou galusku, jak bylo psáno výše, takže doporučuji plášťové ráfky. Dále pak jsou varianty s 24,28,32, nebo 36 dráty. To je důležitá informace pro domácí kutily, kteří si chtějí kolo sami sestavit, aby nedošlo ke zbytečným komplikacím a koupili si střed se stejným počtem děr. Vynikající nabídku má firma MAVIC.
Závěr: doporučuji dvouvrstvý ráfek. Zaprvé je pevnější než jednovrstvý (dutý) a za druhé méně hrozí defekt duše o nipl, nebo o delší drát, který při jednovrstvém ráfku leží přímo na duši. Doporučuji u každého ráfku, ať už se jedná o dvouvrstvý či jednovrstvý, používat velovložku, která se vkládá do ráfku pod duší a minimalizuje tak kontakt duše s delším drátem, či u dvouvrstvého ráfku pronikání duše při vyšších tlacích do těla ráfku.
Dráty: doporučuji nerezové 2mm široké, délky dle zvoleného ráfku.
Celá kola: je také možné koupit již hotová kola (ráfek, střed, dráty), bez obutí. Firem je dostatek a výběr je opravdu veliký. Jednotlivé modely a ceny se liší hlavně kvalitou, použitým materiálem, váhou.
Disky: tato kola mají velice úzké použití. Většinou se používají jen zadní disková kolo, přední na silnici není povoleno kvůli bezpečnosti. Přední diskové kolo se může používat pouze na dráze, kde nefouká vítr. Tyto kola se většinou používají na dlouhý triatlon, kde každý jede za své. V dobrých povětrnostních podmínkách má disk nejlepší aerodynamické vlastnosti. Nevýhodou diskových kol zůstává velká plocha, do které se může opřít boční vítr. Na ironmanu Hawai jsou právě kvůli silnému větru, tyto kola zakázána. Disky rovněž doprovází „nepříjemný“ zvuk a konečně i vysoká cena.
Loukoťová kola: Tato kola se začala vyrábět jako reakce na problém diskových kol ve větru S bočním větrem se vypořádají lépe. Většina loukotí byla díky použitým kompozitům poměrně těžká. Z tohoto tvrzení vybočují loukotě Spinergy, které jsou vyrobeny z karbonových vláken a jejich váha je zatím na nejnižší možné hranici. Loukotě se vyznačují tím, že místo drátů jsou použity většinou 3-4 paprsky s větším průřezem. Kola jsou často používána na časovky, dlouhé triatlony, ale také při krátkých triatlonech. Loukotě mají většinou vysoký ráfek a opět se využívají pro svou schopnost dobře držet setrvačnost.
Vysoké ráfky: (výška ráfku bývá až 6,5cm), hit posledních sezón. Tyto ráfky mají oproti výše zmíněným kolům (loukoť, disk) výhodu, že se dají rozebrat na jednotlivé komponenty (nába, dráty, ráfek) a tudíž se při případném problému (zničení ráfku, prasklí drát) dá vyměnit jednotlivá část, kdežto u loukotě či disku je to mnohem komplikovanější či v některých případech nemožné. A právě kvůli této výhodě a také ceně jsou tyto ráfky hojně používané v triatlonu. Vysoké ráfky také mají větší pevnost a tudíž se může používat méně drátů. Většinou se používají zploštělé dráty a jejich počet se pohybuje od 16 v předním a od 24 v zadním kole.
Není také žádným tajemstvím, že vysoké ráfky mají o něco větší váhu. To však není na škodu, protože mají větší moment setrvačnosti a jsou klidnější v bočním větru.
U všech těchto kol (disky, loukotě, vysoké ráfky) je důležité myslet na to, že k nahuštění je zapotřebí nástavec na ventilek. Tento problém se dá v některých situacích vyřešit duší s delším ventilkem.
Také je důležité si uvědomit, jaké závody a profily závodu preferujete - Podle toho se vybírají kola (váha a profil)