Triatlonové tretry, vybavení díl 6..

11.05.2005 -
Jelikož v triatlonu rozhoduje i práce v depu, nedoporučuji nákup treter s tkaničkami. Ideální si myslím, že jsou dva, nebo dokonce jeden suchý zip, dle typu závodu. Pro dlouhý triatlon doporučuji více suchých zipů, přezek, pro lepší usazení tretry na noze. Přeci jen se v dlouhém triatlonu jezdí 90, nebo dokonce 180km a tam už je každé takové podcenění znát. Dále pak, aby patní část byla dostatečně vysoká, jinak by také mohlo dojít k vytržení nohy z tretry, při jízdě ze sedla. Důležité je

Jelikož v triatlonu rozhoduje i práce v depu, nedoporučuji nákup treter s tkaničkami. Ideální si myslím, že jsou dva, nebo dokonce jeden suchý zip, dle typu závodu. Pro dlouhý triatlon doporučuji více suchých zipů, přezek, pro lepší usazení tretry na noze. Přeci jen se v dlouhém triatlonu jezdí 90, nebo dokonce 180km a tam už je každé takové podcenění znát. Dále pak, aby patní část byla dostatečně vysoká, jinak by také mohlo dojít k vytržení nohy z tretry, při jízdě ze sedla. Důležité je samozřejmě vědět pro jaký typ pedálu chcete tretry používat (LOOK, SPD, SPD-R, TIME, SPEEDLAY atd.). Některé firmy vyrábějí tretry, do kterých se dají vkládat výměnné adaptéry, ale některé firmy také pro některé typy pedálů nemusí vyrábět tretry.

 

Na zimu: doporučuji MTB tretry se systémem SPD zapuštěným do podrážky (možnost proběhnout se a prokrvit zmrzlé prsty), nebo tretry se zimní úpravou. Další variantou je přes tretry používat návleky, které jsou odolné proti větru a vodě. Je dobré, když návleky propouští pot.

 

Kufry: existují dvě varianty kufrů a to pevné: které nemají žádnou vůli a nohu drží neustále v jedné poloze, nebo výkyvné: které mají různou velikost pohybu (několik málo stupňů). Noha se potom může při jízdě trošku pohybovat do stran. Je to celkem individuální záležitost. Některé firmy, jako třeba LOOK, vyrábějí i pedály které mají volbu pohybu kufru v pedálu. Rozsah je 0,3,6,9 stupňů.

Nastavení kufrů: osa pedálu by měla procházet pod kloubem palce.

 

Oblečení: základem je, aby jste se spíše oblékali do více vrstev, které můžete postupně svlékat, či oblékat a tudíž se můžete kdykoli přizpůsobit jakékoli změně počasí, než aby jste zvolili teplé oblečení ve dvou vrstvách, ve kterém vám bude teplo, ale po sundání jedné vrstvy, Vám bude zase zima.

léto: pokud předpokládáme, že se pohybujete v létě v Čechách, doporučuji následující oblečení: základ je používat jako spodní vrstvu tričko s krátkým rukávem se schopností odvádět pot od těla a transportovat ho do další vrstvy, odkud se může lépe odpařit (Jitex, Moira,atd.). Dále Vám v létě bude stačit cyklistický dres (dlouhý, krátký rukáv) a krátké cyklistické kalhoty s antibakteriální vycpávkou. Pokud někdo jezdí spíše na večer či brzo ráno, kdy ještě, nebo už sluníčko nesvítí, doporučuji přikoupit návleky na kolena, nebo tříčtvrteční kraťasy tzv. golfky, které překryjí i kolena. Golfky se ale spíše hodí na podzim. Dále pokud je Vám občas zima v krátkém rukávu, můžete dokoupit návleky na ruce. Lépe se pak reaguje na rychlou změnu teplot. Na nohy cyklistické ponožky, které je také dobré mít z materiálu, který dobře odvádí pot, jinak dochází k zapařování chodidla a je tu možnost meziprstové plísně, která je u cyklistů občasným jevem. Pokud jezdíte déle jak 2 hodiny, je také dobré používat cyklistické rukavice, které mají na dlaních měkké vycpávky, nebo v poslední době rozšířené gelové vycpávky, které lépe absorbují drobné nerovnosti. Určitě je dobré v kapse vozit větrovku (vestu, dlouhý rukáv). Pokud se někdo více potí, doporučuji čelenku nebo šátek, které zabraní stékaní nepříjemného potu do očí. Pokud se někdo rozhodne před vyjížďkou natřít opalovacím či jiným krémem pro svou ochranu za slunečného dne, nedoporučuji natírat čelo. Mast se z pokožky uvolňuje společně s potem a do očí to není nic příjemného. Na závěr také doporučuji „cyklistické“ brýle, které Vám ochrání oči před poletujícím hmyzem, odlétajícími kamínky a v dešti proti různým nečistotám, hlavně při jízdě ve skupině.

Zima: opět platí a tady ještě více, pravidlo více vrstev. Základ je opět tričko a spodky s dobrým odvodem potu, ale dále na rozdíl od letního oblečení dokáží udržet teplo a tudíž dokáží i zahřát. Již zmíněné firmy mají ve svém sortimentu trička na zimu a na léto a je opravdu z čeho vybírat. Tyto firmy nabízejí i další vrstvy (druhá, třetí), hlavně určené pro sportování na podzim a v zimě. V zimě se používají dlouhé „thermo“ elasťáky, které mají opět antibakteriální vycpávku, nebo se používají bez vycpávky, ale k nim se vozí krátké letní s vycpávkou a to buď pod nebo na thermo elasťáky. Dále pak „thermodres“, který je buď z materiálu, který propustí vodu a vítr (pokud je zima, doobléká se větrovka), nebo z materiálu, který Vás před těmito vlivy ochrání. Ponožky opět z teplejšího materiálu, které opět dobře odvádí pot. Rukavice doporučuji v zimě vozit i když se teplota vyšplhá na 10 a více stupňů. Měli by být opět z materiálu, který Vás ochrání před deštěm a větrem, ale propouští pot.Cyklistické brýle doporučuji se světlejšími skly. V zimě je přeci jen dříve tma a s černými skly toho asi moc neuvidíte.

Hodnocení:
Přečteno 1736x
RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
29.5.22Triatlonista Grebík vstoupil do olympijské kvalifikace senzačním 7. místem na Světovém poháru! Volár obsadil na ME v super sprintu 15. místo
29.5.22Tituly zůstaly doma. Mistry ČR ve sprint triatlonu se na Brněnské přehradě stali Kočař a Hrušková
16.5.222 dny, 4 vítězství: triatlonista Grebík ovládl český šampionát v supersprintu
11.4.22Zasněžený Aquatlon Příbram ovládli Zikmund a Mičková
7.3.22Český pohár v aquatlonu odstartoval ve Zlíně triumfem Václavíka a Horňové
16.2.22Mistrovství Evropy v terénním triatlonu budou letos hostit Prachatice
8.11.21Královnou českého triatlonu byla v anketě zvolena olympionička Petra Kuříková
1.11.21Grabmullerová má bronz z MS v terénním triatlonu! Kočař byl čtvrtý
24.10.21Je dobojováno. Aquatlonový pohár ovládli Tomáš Zikmund a Petra Dvořáková
21.10.21Děčínský Železný muž – 14.5.2022 a neb Memoriál Toma Jiráně