Tři závody a tři neskutečné výkony
Klagenfurt, Frankfurt a Roth jsou nejoblíbenějšími závody v Evropě. Své místo na výsluní si zasloužili hlavně rychlými tratěmi, které přitahují pozornost. Pořadatelé si kladou za cíl vytvořit takové podmínky, které budou optimální pro super rychlé časy. Rozhodujícím faktorem pro „super rychlý“ závod je ideální profil cyklistické části. Mnozí by tipovali, že rychlý závod rovná se rovinatý závod, ale to je omyl (Ironman Florida je výjimka, které potvrzuje pravidlo). Pojďme si představit profily cyklistické části jednotlivých závodů
Ironman Klagenfurt – tento rakouský podnik patří mezi nejrychlejší závody na světě. V roce 2011 zde padlo světové maximum (7:45). Tento rekordní čas, ale vydržel pouze týden, byl překonán Němcem Raelertem právě na Challenge Roth. Profil kola není rozhodně rovinatým závodem. Oficiální zdroj hovoří o 1680 výškových metrech, které cyklista nasbírá při dvou okruzích po 90 kilometrech.
Závěr kola je převážně z kopce a to jezdci znatelně pomůže. Traťový rekord cyklistické části drží, kdo jiný než belgický bleskl Marino Vanhoenacker (4:11,47 z roku 2015).
Ironman Frankfurt – Frankfurt v porovnání se zbylými dvěma závody je nejpomalejším závodem. Sice je zde pravidelně prolomena hranice 8 hodin, ale čas pod 7:50 k vidění zde nikdy nebyl (tedy do roku 2014). Vše změnil Jan Frodeno, který zde vytvořil nový traťový rekord 7:49,48 a to v tropickém počasí. Při jeho vystoupení padl i traťový rekord cyklistické části (4:08,43). 180 kilometrů je rozděleno do dvou stejných okruhů, ve kterých triatlet nastoupá přes 1400 výškových metrů. V druhém okruhu sílí vítr, který značně ovlivňuje cyklistickou část.
Challenge Roth – 180 kilometrů ve dvou okruzích, Roth má nejmenší převýšení z trojice jmenovaných. Závodník nastoupá přes 1100 metrů. V Rothu v roce 2011 padlo světové maximum v podání Andrease Raelerta,který finišoval za neskutečných 7:41,33. Cyklistickou část přitom zdolal za 4:11,43 a tím vytvořil traťový rekord. Rekord kola ale letos padl. Zlomil ho americký obr Starykowicz, který zajel 4:09,13. Starykowicz je současným držitelem světového maxima cyklistické části (Ironman Florida 4:02 z roku 2013).
Vanhoenacker, Frodeno a Frommhodl, to jsou hrdinové minulých týdnů. Každý z nich se zasloužil o velkou senzaci. Každého z nich pojí velmi podobný scénář dosaženého vítězství – rozhodlo drtivé kolo a velmi slušný běh.
Marino Vanhoecker je belgickou stálicí dlouhého triatlonu, narozen v Ostende v roce 1976. Marino drží neskutečnou šnůru vítězství na jeho závodě Ironman Austria – Klagenfurt. Je držitelem druhého nejlepšího času historie 7:45. Letos se blýskl vítězstvím na Ironman Brasil, kde stanovil nové traťové maximum 7:53,44 (trať kola zdolal za 4:11,23). O necelé dva měsíce Marino dominuje i v Klagenfurtu ve 4. nejrychlejším čase historie 7:48,45.
Marino v číslech:
Výška: 186 cm
Váha: 74 kg
Marino Vanhoenacker sedlá kolo značky Scott. Konkrétně Scott Plasma 5.
Jan Frodeno se narodil v roce 1981 v německém Kolíně nad Rýnem. Odchovanec olympijského triatlonu, zvítězil v roce 2008 na Olympijských hrách v Pekingu. Frodeno přešel na dlouhé tratě. Nejdříve dominuje na půlkách a později i na plné vzdálenosti. Při svém debutu na Ironman Frankfurt v roce 2014 ho doprovází smůla v podobě defektů, ale i přesto finišuje jako třetí. Na Ironman Havaj ho smůla stále doprovází, ale bojovnost Frodeno má a finišuje senzačně bronzový. Letos se vytáhlý Němec ve Frankfurtu představil v plné síle a předvedl výkon z jiné planety. V tropickém počasí suverénním způsobem dominoval v nabité konkurenci závodníků. Vytvořil nový traťový rekord 7:49,48.
Jan v číslech:
Výška: 193 cm
Váha: 75 kg
Jan Frodeno byl dlouhá leta tváří Specialized, letos ale přesedlal na německého výrobce kol Canyon. Nyní má zatím neprodejný prototyp na elektrické variantě sady Sram.
Nils Frommhold – mladá německá krev dává o sobě pořádně vědět. Ročník narození 1986 patří mezi klenoty německého, ale i světového triatlonu. Loni se Nils blýskl druhým místem na Challenge Roth, kdy jen těsně neprolomil hranici 8 hodin. Na Havaji Frommhold finišoval jako šestý muž. Letos byl usměvavý Němec jednou z hvězd právě na Challenge Roth a své papírové předpoklady potvrdil. Mladý Berlíňan doběhl v čase 7:51,28. Cyklistickou část zvládl za 4:09,30.
Nils v číslech:
Výška: 188
Váha: 75
Nils Frommhold sedlá stejně jako jeho krajan Frodeno prototyp Canyon, na rozdíl ale od Jana má elektrickou Dura-Ace.
Nastala doba posouvání maxim, a to hlavně díky brutálnímu pojetí cyklistické části. 180 km zajet pod 4:20, 4:15 nebo dokonce pod 4:10 je neskutečný výkon. Přesto ale nutno podotknout, že triatlon je sport složený ze tří disciplín a je potřeba se zamyslet, jak moc takový cyklistický výkon ovlivňuje běžeckou část? Marino při svém letošním vítězství zaběhl velmi solidních 2:45,53. Při svém rekordu v roce 2011 maratónem prolétl za 2:39,24. Frodeno v tropech při Ironman Frankfurt běžel za 2:50. Loni při premiéře za 2:43:14, na Havaji pak 2:47,46 (druhý nejrychlejší běh dne – 2:44,38 Ivan Raňa).
Nils Frommhold při svém vítězství na Challenge Roth běžel maratón za 2:54,03. Na Havaji 2014 za 2:52,45. Zdá se, že současný triatlon je o tzv. „über cyklistů“ dočkáme se doby, kdy budou kralovat „über“ běžci? Kteří zvládnou maratón za 2:30? Nebo dokonce pod 2:30?