Jak Zipp Firecrest změnil obor zapletených kol
Předskokan jménem 303
Vývojáři
firmy Zipp, měli zhruba před třemi lety za úkol vyvinout kompozitový ráfek,
který přežije i to nejbrutálnější zacházení na kočičích hlavách jarních klasik.
Jedinou logickou možností, jak snížit riziko průrazu galusky a výrazně vylepšit
pohodlí jezdce bylo zcela pochopitelně ráfek roztáhnout do šířky a umožnit tak
karbonu absorbovat rázy rozbitého povrchu. Mechanické testy nového ráfku
dopadly dobře, ale poté co se první prototypy dostavily na povinné testy do aerodynamického
tunelu nestačili se vývojáři divit. Širší, zcela přepracovaný profil ráfku
nejenže nebyl pomalejší než původní jak se očekávalo, ale překvapivě pár wattů ušetřil!
Zipp tedy neváhal a vybavil na zkoušku kompletně celý Cervelo Test Team novými
třístovkami. Hushovd se sice tehdy v nadějném úniku pár kilometrů před
cílem poroučel k zemi, zato následující rok a triumf Cancelary na setu Zipp 303
v obou nejslavnějších klasikách vše bohatě vynahradil. Domácího Boonena
deklasoval takovým způsobem, že vznikla dokonce aféra s údajným motorkem v
Cancelarově rámu. Paradoxně letos Boonen slavil svoji nejslavnější sérii
vítězství na klasikách (včetně Flander a Roubaix) právě na Zipp 303.
Zipp 404/808
Famózní
úspěch 303kové produkce, laboratorní i jízdní parametry a zejména pak výborné
reference od ostatních sponzorovaných týmů - Astana, SaxoBank, Cervelo udělaly
v Zippu definitivně jasno – široké ráfky a
nový přepracovaný profil skýtají nadějnou budoucnost zapletených setů. Ještě
než se však Zipp pustil do kompletního reinženýringu celé své produkce, musel
splatit svůj dluh v oblasti plášťových kol. V předvečer slavného Gira ohlásil
celokarbonovou verzi legendárních plášťových kol Zipp 404 s novým profilem
nazvaným Fire Crest. Jejich vývoj probíhal paralelně více než 2 roky a kromě
nového profilu, který je vlastně pokračováním veleúspěšného profilu Zipp 303,
bylo třeba spolehlivě vyřešit i fatální problém s kterým se potýkají více či
méně úspěšně všichni výrobci celokarbonových plášťových setů – totiž tepelnou a
mechanickou odolnost brzdné plochy. Teplo vznikající intenzivním bržděním má u kompozitových
plášťových setů velmi omezenou možnost úniku a znamená tak kritické nebezpečí
pro plášť, samotný ráfek a potažmo i jezdce. Na nových 404kách toto nebezpečí
eliminuje speciální pryskyřice s dobrou tepelnou vodivostí a špičkovou
mechanickou odolností použitá na brzdných plohách, spolu se speciálními
korkovými a dnes i kompozitovými brzdovými špalíky Zipp které jsou přímo
součástí prodejního balení.
Jak
hodně je profil Firecrest nový je vidět na obrázku. Na první pohled vypadá, že
proti klasickému „V“ profilu nemůže mít co do aerodynamiky šanci, měření však
ukazují pravý opak – nové 404ky s profilem Firecrest jsou o dalších 10
vteřin rychlejší než jejich legendární předchůdkyně, navíc pohodlnější a
odolnější oproti bočním poryvům větru než původní sety. Přes relativně krátkou
dobu po uvedení „baculatého“ profilu Firecrest na trh se mu podařilo dobýt
prakticky všechny testy a veškerá odborná veřejnost, včetně německých magazínů
konstatuje – svět nepoznal rychlejší, pohodlnější a bezpečnější tvar ráfku než právě
Firecrest. Konkrétně Zipp 808 Firecrest, o 2cm vyšší obdoba Zipp 404 jsou považována
za jednoznačně nejrychlejší kola v celé historii karbonových setů vůbec. Navíc
nezradí ani pří těch nejprudších bočních poryvech větru, a přídávají další
nárůst pohodlí. Jsou tak naprosto bezkonkurenční volbou pro časovku, dlouhý
triatlon a všechny závody ve vysokých rychlostech.
Modelový
rok 2012 pak už přinaší „pouze“ vylepšení v tuhosti setů Zipp díky použití
nových 88/188 nábojů. Rozestup ložisek se zvětšil o plných 7,5mm a o 2 stupně
ze zvětšil i úhel pravé strany výpletu, čímž došlo ke zvýšení nejen pevnosti,
ale i spolehlivosti celého výpletu.
Více o technologiích Zipp Firecrest zde.
http://zipp.com/technologies/aerodynamics/firecrest.php
Zipp 404 Firecrest:
Přehled setů Zipp
Zipp v současnosti vyrábí 5 typů karbonových ráfků a 3 typy diskových kol. Prakticky každý typ ráfku je ověnčen vítězstvími na Tour de France a mnoha světových šampionátech a olympiádách.
Zipp 202
Výška ráfku: 32mm
Váha setu: 1080gr.
Úspora: 14W/42sekund
Nejlehčí pár kol
Zipp 202
je určený pro kopcovité profily a váží pouhých 1080gr. Jeho aerodynamický odpor
je o 14 Wattů nižší než u běžného ráfku, což dává jezdci po rovině k dobru
42 sekund každou hodinu jízdy. Používají ho s oblibou vítězové kopcovitých
dojezdů.
Výška ráfku: 45mm
Váha setu: 1171gr.
Úspora: 26W/78sekund
O 1,5 centimetru
vyšší ráfek Zipp 303
o výšce profilu 45 mm má stále vynikající váhu, ještě lepší tlumení i
aerodynamiku (úspora 26W) a používají ho s oblibou jezdci pro klasiky, náročné
etapy, ale i cyklokrosaři. V současnosti se jedná zřejmě o jeden z nejuniverzálnějších
setů kol vůbec.
Výška ráfku: 58mm
Váha setu: 1278gr.
Úspora: 27W/80sekund
Výška ráfku: 81mm
Váha setu: 1499gr.
Úspora: 32W/96sekund
Set Zipp 808, který má výšku profilu 81mm už patří především do časovkářské a triatlonové výbavy, jeho nasazením je možné získat až 32W nebo téměř minutu a půl. Mark Cavendish kombinuje Zipp 404 vpředu a Zipp 808 vzadu.
Výška ráfku: 108mm
Váha setu: 1699gr.
Úspora: 30W/90sekund
Pro Zipp 1080 o výšce 108
mm jsou už výhradní doménou časovky.
Diskové
kolo Zipp Super-9
Výška ráfku: plný disk
Váha: 995gr.
Úspora: 37W/113sekund
Diskové
kolo Zipp Sub-9
Výška ráfku: plný disk s profilovaným obvodem
Váha: 998gr.
Úspora: 37W/113sekund
AERODYNAMICS CALCULATION METHODOLOGY: Time and watt
savings over 40km are calculated using a top-selling aluminum race wheel as the
baseline and assuming a power output of 300 watts and a speed of 30mph (48kph).
If you’re going slower, the time savings are greater, as you’ll be riding for a
longer time. | Aero savings reflect rider-on-bike testing, not wheels-only
testing. All numbers are calculated at a 10° wind angle to approximate the most
common real-world riding conditions. Tests are conducted using 21mm Vittoria tires; Zipp
Tangente tires can save an additional 3-9 seconds, or 1-3 watts. | Visit
zipp.com for the latest products and technical specifications.