Jak rozvíjet vytrvalostní schopnosti v plavání.

24.12.2007 -
Základní trénink je v plavání typický pro sportovní přípravu mládeže v konci plavecké přípravky a z velké části pro sportovní plavecké třídy, věk zhruba 9 až 13 let. Pro triatlonistu, který nemá za sebou “dětskou” plaveckou kariéru, je při budování výkonu v plavecké části nutné projít etapou základního tréninku i pozdějším věku.

K hlavním cílům této etapy patří v plavání i triatlonu zdokonalování individuální techniky plavání, z kondičního hlediska především kraulové techniky  a rozvoj speciální vytrvalosti, ve smyslu zabezpečení závodních plaveckých tratí. Typické metody rozvoje vytrvalostních schopností v této etapě vedou u plavce i triatlonisty k adaptačním změnám, které vytvářejí základ pro budování výkonů v pozdější etapě specializovaného a  vrcholového tréninku.

Předkládané příklady motivů s využitím hlavních tréninkových metod typických pro rozvoj vytrvalostních schopností v základní etapě.

  1. souvislá metoda
  2. střídavá metoda
  3. zvláštní případ souvislé metody – fartlek

Pro využití metod trenér zvažuje tyto parametry motivu:

  1. dobu zátěže (nebo délku souvislého plavání)
  2. intenzitu zátěže (rychlost plavání)
  3. charakter zátěže (obsah, techniku plavání)

Pro řízení motivů je důležité registrovat pro mladé plavce podle charakteru motivů:

  • uplavanou vzdálenost za časový úsek
  • rychlost plavání (čas k dané trati)
  • zadání odpovídajícího tempa (rychlost pohybu, frekvenci  záběrových pohybů, rovnoměrnost nebo střídání rychlosti)
  • zadání odpovídající techniku plavání

Pro začátek základního tréninku je z hlediska rozvoje vytrvalostních schopností typická tendence posilovat souvisle uplavanou vzdálenost, nejprve libovolně s možností střídání plaveckých způsobů a posléze kondičně nejvhodnějším plaveckým způsobem – kraul.

Pro devítileté děti je vhodnou zátěží např.: 10 minut souvislého plavání soutěžní formou, “kdo uplave nejdelší vzdálenost”, uplavanou vzdálenost registruje trenér.

Dospělým triatletům pokud jim kraulová technika není v počátku přípravy vlastní, lze doporučit stejný postup. Prodlužovat v rámci zátěže délku úseků překonanou kraulovou techniku, posléze v zadaném, přiměřeném čase (12 min, 20min, 30min) uplavat co nejdelší vzdálenost (zvyšovat rychlost plavání).

Nutnou podmínkou je plavání technikou bez hrubých chyb, důležitým úkolem je stabilizace, “vyplavání”, optimální individuální techniky.

Doménou kondičních tréninkových  metod mládeže ve vodě je střídavý trénink. Podstatou metod je stejně jako  u předchozí, souvislé metody, plavání bez přerušení, ale na rozdíl od ní né rovnoměrnou , ale střídavou intenzitou. Změna rychlosti plavání může být navozena  změnou techniky plavání, využitím prvkového plavání, pomůcek a podobně. Ve fartlekovém motivu by měla převažovat možnost střídat intenzitu  (event. způsob) plavání  podle subjektivního zvážení. Pro triatlonistu je důležité využívat v tréninku i techniky plavání jinými plaveckými  způsoby z důvodů rozvoje citu pro vodu, koordinačních schopností, pro zvládnutí taktických dovedností – orientace na volné vodě, změna směru, start a doplavání plavecké části apod., ale hlavně z důvodů zabránění stereotipii a monotónnosti přípravy.

PedDr. Irena Čechovská CSc. 
Katedra plaveckých sportů Fakulty tělesné výchovy a sportu UK

Hodnocení:
Přečteno 9560x

Komentáře

RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
15.1.21VITAR sport posiluje: k Enervitu přibral i Royal Bay
18.12.20Příští rok si vyzkouším, jak chutná Ironman, říká král triatlonu
14.12.20Koruna pro Krále triatlonu má nového majitele. Triatlonistou sezony je Lukáš Kočař!
13.12.20Co najdete, když otevřete šatník sportovkyně? Kultovní značky, které musíte mít!
11.12.20V téhle divné době mi chybí parta závoďáků, říká Michal Piloušek
9.12.20Český triatlon vstoupí do roku 2021 s novou tváří
2.12.20Naše šance pro účast na OH v Tokiu vede přes štafety, říká kouč repre Lukáš Vrobel
29.11.20Zuzana Bartasová: Soutěživá jsem hodně, nikdy jsem nedokázala jít na závod s tím, že si ho jdu jen užít
20.11.20Pestrost je ideální koření motivace, říká Jan Šneberger
19.11.20Ironman dream