Triatlonové a silniční kolo, trénink - díl 2.

11.04.2005 -
Po povolení jízdy v háku (jízda v balíku) se kolo pro krátké tratě (sprint, olympijský triatlon) přestalo lišit. Vlastně se v cyklistické části v triatlonu odehrává krátký skupinový závod, takže není důvod k nějakým zvláštním úpravám. Opakem je potom kolo pro závod v dlouhém triatlonu, kde závodník absolvuje celých 90, nebo 180km sám, bez jakékoli možnosti se za někým svézt. A právě proto se

Po povolení jízdy v háku (jízda v balíku) se kolo pro krátké tratě (sprint, olympijský triatlon) přestalo lišit. Vlastně se v cyklistické části v triatlonu odehrává krátký skupinový závod, takže není důvod k nějakým zvláštním úpravám.

 

Jaroslav Brynda autor článku

 

Opakem je potom kolo pro závod v dlouhém triatlonu, kde závodník absolvuje celých 90, nebo 180km sám, bez jakékoli možnosti se za někým svézt. A právě proto se začalo experimentovat, co by pro tak dlouhou časovku bylo nejvýhodnější s ohledem na to, že se po cyklistické části ještě poběží maratón. První průkopníci zkoušely kola pro časovku, ale jak jsem již psal v předešlém článku, trpěli ruce, ramena i záda, takže tento test nebyl nejlepší. Jediné co bylo pozitivní z tohoto pokusu, bylo že časovkářská kola mají větší sedlový úhel (75°) a tudíž závodník sedí více nad středovou osou a jelikož posunul těžiště dopředu, nohy při šlapání napodobovali běh, což při přechodu bylo jistou výhodou. Triatlonisté se tak dlouho posouvali nad střed kola, až se tento úhel zastavil na 80o, což už bylo asi maximum. Tudíš jediný rozdíl, kterým se liší rámy na dlouhý triatlon, je v sedlovém úhlu. Další doplňky které silničáři nevyužívají, nebo využívat nesmějí, možná pouze na časovky jsou: košíky za sedlem, nástavce, aero lahve do nástavce, otočné rukojeti na přehazování, případně páčky na přehazování na koncích nástavců, disková a loukoťová kola.

 

Jsme server, který je velkou měrou zaměřen na vytrvalostní trénink, proto tréninková poznámka:

 

Trénink pro cyklistickou část v triatlonu a rozdíl mezi triatlonisty a silničáři:

V přípravném období 1 (listopad až do poloviny února): základem je v obou případech najíždění objemových kilometrů, rozdíl je pouze v tom, že triatlonisté najíždějí tak tisíc kilometrů za měsíc, kdežto silničáři přes tři tisíce. V obou případech platí frekvence šlapání od 80 do 100 otáček za minutu tepová frekvence do AEP.

 

V přípravném období 2 (únor až duben): nejdůležitější je pozvolné přecházení od lehčích převodů po těžké. Hlavně se musí dbát na to, aby jste to neuspěchali a zbytečně se nepřetáhli, po čemž by následovala zbytečná regenerační pauza.  Cyklisté v této době už mají najeto něco přes 10 tisíc km a jejich přípravné období 2 začíná asi o měsíc dříve. Vše ovšem záleží na závodním kalendáři a vrcholných soutěžích v průběhu roku.

 

Závodní období: každému toto období začíná jindy, ale nejdůležitější pro každého je, aby jste se v posledních 5 týdnech zaměřili na doladění techniky, rychlosti a síly. Je také důležité absolvovat přípravné závody, které nám nejlépe odhalí nedostatky, které v průběhu 5 týdnů před vrcholem můžeme doladit.

 

Potom už jen prodat vše, co jste odtrénovali, každý samozřejmě v tom svém vrcholném závodě.

Přeji hodně štěstí

 

To by bylo asi vše k rámům a materiálům, dále se budu věnovat vybavení kola (sada, osazení) - v příštím článku

Hodnocení:
Přečteno 1545x
RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
17.11.24Finále T-100 ovládli favorité Knibb a Van Riel
27.10.24Lange překvapivě opět vítězem havajského Ironmana
22.10.24Favorité mistrovství světa Ironman 2024
22.9.24Laura Philipp slaví titul mistryně světa v IRONMANu, české triatlonistky také zářily
22.8.24Oproti Paříži v Tokyu všechno klapalo, jak mělo, říká Petra Kuříková
18.8.24Blu je zpět a ve Frankfurtu pálil ostrými
10.8.24Vítěz IM TEXAS suspendován za doping!
15.7.24Ve Španělsku byla psána historie
7.7.24V Rothu padala světová maxima
17.6.24Generálku na MS v Nice ukořistila Charles, Besperát fantasticky druhá