Gran Canaria: Jarní klasika
Proč se právě „Velký kanár“ stává nejvyhledávanější jarní klasikou?
1) Ideální počasí. Teplota do 25 stupňů a vánek od moře. Můžete se povalovat na pláži a není vám zima. Můžete sportovat a není vám vedro.
2) Perfektní silnice i v odlehlých horách + neuvěřitelně ohleduplní řidiči. I v úzké přecpané pasáži trpělivě brzdí za vámi a často předjedou až na váš pokyn.
3) Báječné profily tratí i podmínky. Najdete roviny i kopce. V hotelových areálech pak dostatek kvalitního jídla i rehabilitaci u bazénů, vířivek či na masérských stolech.
Guanč byl z Liberce? Z horského stavení tady vyšel mohutný chlapík s rozčepýřenou blonďatou hřívou. Vypadá jako potomek Guančů, tajemných původních obyvatel, vyvražděných španělskými conquistadory. Žili tu už před 3000 lety a připluli možná na vikingských lodích. „Jak se máte,“ haleká česky. Říkají mu Hrášek, pochází od Liberce a živí se tu stavebními úpravami jeskyní na luxusní domy. „Je tu nádherně, moc toho nepotřebuju, uživím se hravě,“ vypráví.
Do El Baranquilla stojíte na brzdách, až chytají křeče do rukou. Teprve poté si užijete pozvolný sjezd k pobřeží, po cyklisticky nejfrekventovanější komunikaci ostrova do Arguineguinu.
Vydržte pak ještě dvacítku po pobřeží do malebného Puerto de Mogan. Téhle zapomenuté výspě se říká kanárské Benátky. A v uličce Pasade de los Pascaderos narazíte na Bohemia bar. „Pojďte na pivo,“ láká ze dveří blonďatá Mirka.
V bývalém přístavním skladišti kvílí z reproduktorů James Brown, čepuje se Plzeň a - vyzvou vás na zápas ve stolním tenise. „Býváme tu až do rána,“ říká majitelka. To je život, pomyslíte si po druhém půllitru. „Někdy až moc klidný. Plno mladých tady bere drogy, protože mají bohaté rodiče, ale nevědí, co dělat,“ pokrčí rameny Češka.
Zpátky do hotelu se dá jet lodí (zastávky Arguineguin a Playa del Ingles), nebo autobusem - modrá pobřežní linka jezdí zdarma i po půlnoci. Cesta kolem ostrova do 24 hodin. Objet ostrov dokola se zvládne za den. Ale pozor, bude to štreka, Zkuste to po směru hodinových ručiček se startem na jižním cípu, u písečných dun na Playa del Inglés v Maspalomas. Vypadá to tu jako na poušti - ale písek nepřivály pasáty ze Sahary, která leží jen Silnice se tu vine podél pobřeží nahoru dolů mnoha zatáčkami. Ve skalnatých zátokách jsou do stěn nad plážemi zakousnuty hotelové komplexy s bazény. Mimochedem - k bydlení doporučuji klidnější kouty typu Playa del Cura. Na ostrově žije asi 700 000 obyvatel, ale do roka se tu vystřídá skoro třikrát tolik turistů. Po deseti kilometrech začneme stoupat do vnitrozemí, směr Mogan. Za chvíli jsou tu kopce, ba přímo krpály. Prudký sjezd do San Nicolasu a už vidíte další stěnu před sebou. Na šedesáti kilometrech zdoláte 2200 výškových metrů. Odměna? Šlapete po vrstevnici ve skále, slunce do vás pere. Ale v pozadí nádherných panoramat ochlazuje pohled na bílý vrcholek na sousedním ostrově Tenerife. Pico de Teide je s I Honza Wainer potvrdí, že na vrcholu Pico de las Nievas ( Podle Platóna jsou Kanárské ostrovy pozůstatkem bájné Atlantidy. Podle Ptolemaia byly koncem světa. Ale už od časů guančského boha Abory jim říkaly Šťastné ostrovy. Před cestou domů se stavte ještě v české hospodě Monte Bianco - Bílá hora. Roubenou chalupu jako odněkud z Jeseníků nemůžete mezi Carrizalem a Ingeniem, jen pár kilometrů od letiště, minout. Vlastní ji dva čtyřicátníci ze Šumperka. Fotografie na stěně svědčí o tom, že jejich kvasnicové pivo tady ochutnal i Václav Havel. Teď už si ho zasloužíte také.
Jak se tam dostat?
Ideální zatěžkávací zkouškou je malý západní okruh přes Mogan. Asi
Po uhnutí z pobřeží potkáte v Los Navarros molinu, tradiční větrný mlýn ze 17. století. Pak hlídejte ceduli s odbočkou na El Baranquillo. Zpočátku šotolinová silnička za závorou vás může zneklidnit, ale brzy si zvyknete. Jako had se vine stěnou nahoru, brzy můžete počítat míjená vegetační pásma. Asi po osmi kilometrech, těsně pod vrcholem, se ale kus nové silnice sesul. Nezbývá než vzít kolo na ramena a mezi kameny jako kamzík vyšplhat pár metrů. Auta neprojedou, i když - možná že doteď už stihly buldozery propadlinu opravit. Nahoře vás ochladí čerstvé povětří i pohledy na plochy malých přehrad, zachycujících vodu pro sušší partie ostrova. Můžete se spustit rovnou dolů, nebo si ještě na chvíli prodloužit vysokohorský pobyt. Ovšem za cenu drsného kamenitého terénu před Soriou. Musí se přejít pěšky.
triatlonistů z pražského sportovního gymnázia. Na severním pobřeží hledejte Arucas a přes něj se vyhněte hlavnímu městu Las Palmas. Není čas se motat starobylým centrem a hledat dům Kryštofa Kolumba, který tu nabíral síly a zásoby cestou do Ameriky. Až příště. Zbývá skoro polovina trasy.
Východ už takovou pastvu pro oči nenabízí. Mnozí už stejně moc nevnímají. Možná zaujmou obrovité vrtule pohánějící větrné elektrárny, nebo surfařské pláže. Většinou se dá chytit vítr do zad a po kousku dálnice, jemuž se nevyhnete, svištět až šedesátkou. A to už se zase blíží Maspalomas. Ve vířícím kotli dovolenkářského průmyslu, který Kanáry zaplavil koncem šedesátých let a po pádu Frankova režimu, určitě najdete místo, kde vás napojí a nakrmí a dovolí spočinout v bazénu... Moře zůstává vinou Mexického proudu studené, nyní okolo 17 stupňů. Na vrchol Studny sněhu Sopečný horský masív leží uprostřed ostrova. „Houpavé silnice, nádherné pohledy po krajině, žádné brutální kopce,“ rozplývá se Jan Wainer, mistr republiky v dlouhém triatlonu, který na Gran Canarii za šest týdnů najezdil
Samostatné letenky stojí obvykle od 8000 korun, občas trefíte i výjimečnou cenu 30 eur. Let Praha - Gran Canaria trvá čtyři a půl hodiny. Nejméně starostí znamená celý zájezd od cestovní kanceláře. Například osm dní (sobota až sobota) od Fischera koncem března v tříhvězdičkovém hotelu s all inclusive, tj. třikrát denně jídlo u švédských stolů i nápoje včetně kávy a alkoholu po celý den, vyšlo na přibližně 14000 Kč. Za přepravu kola, lehce sbaleného v krabici, připlatíte asi 1800 Kč. Z letiště do hotelu vás dopraví autobusem. Celodenní výlet půjčeným autem vyjde i s benzínem na 45 eur.
Tomáš Nohejl, autor článku
Kamila Bulířová
CK Fischer
Galerie