Jak Zipp Firecrest změnil obor zapletených kol

7.06.2012 -
Možná si vzpomínáte na dobu, kdy jsme své silniční stroje nazouvali do co nejužších plášťů s poukazem na aerodynamický i valivý odpor a související rychlost a živost jízdy. Pak se zničeho nic objevily široké 23mm pláště a z roku na rok devatenáctky prakticky zmizely. Třiadvacítky jsou pohodlnější, bezpečnější a nikdo nepochybuje o tom, že i stejně rychlé. No a něco podobného se zhuba před dvěma lety událo u karbonových ráfků. A všechno to začalo vlastně tak trochu náhodou.

Předskokan jménem 303

Vývojáři firmy Zipp, měli zhruba před třemi lety za úkol vyvinout kompozitový ráfek, který přežije i to nejbrutálnější zacházení na kočičích hlavách jarních klasik. Jedinou logickou možností, jak snížit riziko průrazu galusky a výrazně vylepšit pohodlí jezdce bylo zcela pochopitelně ráfek roztáhnout do šířky a umožnit tak karbonu absorbovat rázy rozbitého povrchu. Mechanické testy nového ráfku dopadly dobře, ale poté co se první prototypy dostavily na povinné testy do aerodynamického tunelu nestačili se vývojáři divit. Širší, zcela přepracovaný profil ráfku nejenže nebyl pomalejší než původní jak se očekávalo, ale překvapivě pár wattů ušetřil! Zipp tedy neváhal a vybavil na zkoušku kompletně celý Cervelo Test Team novými třístovkami. Hushovd se sice tehdy v nadějném úniku pár kilometrů před cílem poroučel k zemi, zato následující rok a triumf Cancelary na setu Zipp 303 v obou nejslavnějších klasikách vše bohatě vynahradil. Domácího Boonena deklasoval takovým způsobem, že vznikla dokonce aféra s údajným motorkem v Cancelarově rámu. Paradoxně letos Boonen slavil svoji nejslavnější sérii vítězství na klasikách (včetně Flander a Roubaix) právě na Zipp 303.

 Zipp 404/808

Famózní úspěch 303kové produkce, laboratorní i jízdní parametry a zejména pak výborné reference od ostatních sponzorovaných týmů - Astana, SaxoBank, Cervelo udělaly v Zippu definitivně jasno – široké ráfky a nový přepracovaný profil skýtají nadějnou budoucnost zapletených setů. Ještě než se však Zipp pustil do kompletního reinženýringu celé své produkce, musel splatit svůj dluh v oblasti plášťových kol. V předvečer slavného Gira ohlásil celokarbonovou verzi legendárních plášťových kol Zipp 404 s novým profilem nazvaným Fire Crest. Jejich vývoj probíhal paralelně více než 2 roky a kromě nového profilu, který je vlastně pokračováním veleúspěšného profilu Zipp 303, bylo třeba spolehlivě vyřešit i fatální problém s kterým se potýkají více či méně úspěšně všichni výrobci celokarbonových plášťových setů – totiž tepelnou a mechanickou odolnost brzdné plochy. Teplo vznikající intenzivním bržděním má u kompozitových plášťových setů velmi omezenou možnost úniku a znamená tak kritické nebezpečí pro plášť, samotný ráfek a potažmo i jezdce. Na nových 404kách toto nebezpečí eliminuje speciální pryskyřice s dobrou tepelnou vodivostí a špičkovou mechanickou odolností použitá na brzdných plohách, spolu se speciálními korkovými a dnes i kompozitovými brzdovými špalíky Zipp které jsou přímo součástí prodejního balení.


 

Jak hodně je profil Firecrest nový je vidět na obrázku. Na první pohled vypadá, že proti klasickému „V“ profilu nemůže mít co do aerodynamiky šanci, měření však ukazují pravý opak – nové 404ky s profilem Firecrest jsou o dalších 10 vteřin rychlejší než jejich legendární předchůdkyně, navíc pohodlnější a odolnější oproti bočním poryvům větru než původní sety. Přes relativně krátkou dobu po uvedení „baculatého“ profilu Firecrest na trh se mu podařilo dobýt prakticky všechny testy a veškerá odborná veřejnost, včetně německých magazínů konstatuje – svět nepoznal rychlejší, pohodlnější a bezpečnější tvar ráfku než právě Firecrest. Konkrétně Zipp 808 Firecrest, o 2cm vyšší obdoba Zipp 404 jsou považována za jednoznačně nejrychlejší kola v celé historii karbonových setů vůbec. Navíc nezradí ani pří těch nejprudších bočních poryvech větru, a přídávají další nárůst pohodlí. Jsou tak naprosto bezkonkurenční volbou pro časovku, dlouhý triatlon a všechny závody ve vysokých rychlostech. 

 

Modelový rok 2012 pak už přinaší „pouze“ vylepšení v tuhosti setů Zipp díky použití nových 88/188 nábojů. Rozestup ložisek se zvětšil o plných 7,5mm a o 2 stupně ze zvětšil i úhel pravé strany výpletu, čímž došlo ke zvýšení nejen pevnosti, ale i spolehlivosti celého výpletu.

 

Více o technologiích Zipp Firecrest zde.

http://zipp.com/technologies/aerodynamics/firecrest.php 


 

Zipp 404 Firecrest:


 

Přehled setů Zipp

Zipp v současnosti vyrábí 5 typů karbonových ráfků a 3 typy diskových kol. Prakticky každý typ ráfku je ověnčen vítězstvími na Tour de France a mnoha světových šampionátech a olympiádách.

Zipp 202

Výška ráfku:     32mm

Váha setu:        1080gr.

Úspora:            14W/42sekund

Nejlehčí pár kol Zipp 202 je určený pro kopcovité profily a váží pouhých 1080gr. Jeho aerodynamický odpor je o 14 Wattů nižší než u běžného ráfku, což dává jezdci po rovině k dobru 42 sekund každou hodinu jízdy. Používají ho s oblibou vítězové kopcovitých dojezdů.

 Zipp 303 FirecrestŸ

Výška ráfku:     45mm

Váha setu:        1171gr.

Úspora:            26W/78sekund

O 1,5 centimetru vyšší ráfek Zipp 303 o výšce profilu 45 mm má stále vynikající váhu, ještě lepší tlumení i aerodynamiku (úspora 26W) a používají ho s oblibou jezdci pro klasiky, náročné etapy, ale i cyklokrosaři. V současnosti se jedná zřejmě o jeden z nejuniverzálnějších setů kol vůbec.

 Zipp 404 FirecrestŸ

Výška ráfku:     58mm

Váha setu:        1278gr.

Úspora:            27W/80sekund

 Kola Zipp 404 o výšce profilu 58mm patří stále ještě k velmi univerzálním. Oblíbili si ho také sprinteři, a jezdci do úniků.


 Zipp 808 FirecrestŸ

Výška ráfku:     81mm

Váha setu:        1499gr.

Úspora:            32W/96sekund

 Set Zipp 808, který má výšku profilu 81mm už patří především do časovkářské a triatlonové výbavy, jeho nasazením je možné získat až 32W nebo téměř minutu a půl. Mark Cavendish kombinuje Zipp 404 vpředu a Zipp 808 vzadu.


 Zipp 1080 – výroba ukončena (808 FirecrestŸ je rychlejší)

Výška ráfku:     108mm

Váha setu:        1699gr.

Úspora:            30W/90sekund

 

Pro Zipp 1080 o výšce 108 mm jsou už výhradní doménou časovky.

Diskové kolo Zipp Super-9

Výška ráfku:     plný disk

Váha:               995gr.

Úspora:            37W/113sekund

 Disk Super-9 se vyznačuje nejen vynikající aerodynamikou, ale i mimořádnou tuhostí. To z něj činí nejlepší volbu pro dráhové disciplíny, prology a silové jezdce obecně.

Diskové kolo Zipp Sub-9

Výška ráfku:     plný disk s profilovaným obvodem

Váha:               998gr.

Úspora:            37W/113sekund

 Diskové kolo Zipp SUB-9, které váží méně než jeden kilogram je při stejné aerodymanice o něco pohodlnější a je schopno uspořit až 37W nebo téměř 2 minuty každou hodinu jízdy! Disk SUB-9 je velmi zajímavý ještě z jiného důvodu. Je to totiž první disk na světě, který má pod úhlem 12-18 stupňů negativní odpor vzduchu. Neboli vzduch obtékající disk pod tímto úhlem jezdce nebrzdí, ale naopak zrychluje! Tohoto faktu se dá s výhodou využít při konstrukci časovkářských speciálů.

 

AERODYNAMICS CALCULATION METHODOLOGY: Time and watt savings over 40km are calculated using a top-selling aluminum race wheel as the baseline and assuming a power output of 300 watts and a speed of 30mph (48kph). If you’re going slower, the time savings are greater, as you’ll be riding for a longer time. | Aero savings reflect rider-on-bike testing, not wheels-only testing. All numbers are calculated at a 10° wind angle to approximate the most common real-world riding conditions. Tests are conducted using 21mm VittoriaŸ tires; Zipp Tangente tires can save an additional 3-9 seconds, or 1-3 watts. | Visit zipp.com for the latest products and technical specifications. 

Hodnocení:
Přečteno 3000x

Komentáře

RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
28.3.24Olympijský šermíř Beran ocenil železnou ženu z Havaje. Stala se sportovcem roku Prahy 14
20.3.24Ironman nedávno aktualizoval svá pravidla, přinášející několik významných změn.
11.3.24Dominance Ditleva a Lee zahájila éru T100 v Miami
2.3.24McKenna a Sodaro ovládli Ironman Nový Zéland
19.2.24Dříve stačilo do tepla jen jezdit a dnes by tam triatlonista pomalu měl bydlet celou zimu, říká Pavel Wohl
6.2.24Mistrovství světa Ironman 70.3 pro rok 2025 míří do Marbelly ve Španělsku
27.1.24Triatlonová komunita není aktuálně úplně kompaktní, rád bych naše prostředí více spojil, říká Petr Soukup
21.1.24Skvělé, že někteří profíci dají nahlédnout, jak trénují, říká Roman Procházka
10.1.24Luxusní kola si své zákazníky vždy najdou, říká mechanik Michal Kohoutek.
21.12.23Mým snem je účast na největším sportovním svátku světa, říká Tereza Zimovjanová