Výběr kola v triatlonu všechny kategorie - část 1 rám

5.04.2005 -
Kolo je chloubou každého triatlonisty a také je to ve vybavení každého triatlonisty velký polykač peněz. A právě proto jsem se rozhodl napsat tento článek, aby jste získali přehled, kde se dá nějaký ten peníz ušetřit a kde je hold potřeba více investovat. Základ každého kola je rám. Jestli stavět na míru či koupit sériové kolo, záleží na tom, jak vážně chcete triatlonové závody brát. Čím delší tratě hodláte jezdit, tím spíše doporučuji rám

Kolo je chloubou každého triatlonisty a také je to ve vybavení každého triatlonisty velký polykač peněz. A právě proto jsem  se rozhodl napsat tento článek, aby jste získali přehled, kde se dá nějaký ten peníz ušetřit a kde je hold potřeba více investovat.

 

Jaroslav Brynda, autor článku

 

Základ každého kola je rám. Jestli stavět na míru či koupit sériové kolo, záleží na tom, jak vážně chcete triatlonové závody brát. Čím delší tratě hodláte jezdit, tím spíše doporučuji rám stavěný na míru, či alespoň odbornou konzultaci při výběru kola pro dlouhý triatlon. Většina sériových  kol je vyráběna s geometrií pro silniční závody a zde mi můžete nadhodit, že silničáři také jezdí 200km etapy, ale je tu jeden háček a to, že v dlouhém triatlonu je zakázaná jízda v háku (balíku) a po kole se ještě běží. Také se většinou používají nástavce na řidítka a tím pádem je potřeba trošku změnit geometrii rámu. Mohla by tu také zaznít otázka proč tedy nekupovat časovkářský speciál? Zde by to možné bylo, ale tyto kola jsou stavěna na časovky a tak je toto kolo pevnostně na maximální úrovni. O nějakém pohodlí nemůže být ani řeč. Po dojezdu, nebo už v průběhu cyklistické části, by Vás začali bolet ruce, již tak unavené z plavání a také záda, jelikož je u časovek kladen velký důraz na aeropozici.

 

Abych se ale vrátil ke krátkým tratím. V krátkém triatlonu (sprint, olympijský) je možné závod absolvovat na sériovém kole. Dnes se stejně jezdí v balíku a tak sedlové úhly okolo 78° jsou při krátkém triatlonu spíše na škodu. Někomu sériová geometrie padne jak ulitá. Většina těchto rámů má universální geometrii a tudíž vhodnou pro většinu populace.

 

Jaký materiál zvolit?

Pro pořádek uvádím materiály, ze kterých se rámy vyrábějí.

 

Jsou to: Ocel: CrMo (cca 4000,-), hliník-dural (5-15000,-), karbon (cca 30tis a více), titan (cca 45000,-), magnesium-hořčík (cca 10-15000,-). Dále jsou to v dnešní době velice populární kombinace dvou či více materiálů.

 

Pokud bych to vzal trošku ze široka a to od mladí až po veterány a také od hobby až po profi, bylo by to celkem dlouhé čtení, ale bude se snažit  pokrýt všechny kategorie a zaměřit se na to nejdůležitější.

 

Mládí (děti): zde bych doporučovat rámy vyráběné z materiálu CrMo. Za prvé je to finančně nejvýhodnější varianta a také proto, že dítě roste a tak se předpokládá, že nebude mít rám dlouho a za třetí ocel je mnohem pružnější než hliník a tím pádem je šetrnější k tělu. Samozřejmě pružný je i titan a karbon, ale cenově jsou to nesrovnatelné materiály. Jelikož děti rostou a jejich páteř není ještě 100% připravená tlumit nerovnosti, doporučuji tento materiál. U malých rámů se váha moc neliší jestli se jedná o ocel nebo o hliník. Také je při poškození rámu možná rychlá a levná oprava (v cykloservisu). Zde rám na míru nedoporučuji.

 

Dorost: zde platí to samé jako u dětí. Závodníci stále porostou a tak opět doporučuji ocel. Pokud někdo nahání už teď gramy a je ochoten si za odlehčení připlatit a spíše uvažuje o hliníku, karbonu či titanu, já stejně doporučuji ocel raději než ostatní materiály (ocel s označením FOCO, ULTRAFOCO). Tento materiál je tenkostěnný (tloušťka stěny 0,26-0,40mm) a váhově se srovnává s ostatními materiály a ještě k tomu je pružný (cena 12-18tis) . Pokud    by jste se podívali k profesionálním silničářům, je tento materiál celkem žádaný, hlavně pak v tréninku. Jediná nevýhoda může být, že je tento rám náchylný na jakékoli poškození. Jediná možná oprava je potom výměna promáčknuté trubky. Na druhou stranu je ale stále tato oprava levnější, než třeba u karbonu. Pokud ovšem někdo bere triatlon hodně vážně a má k tomu i dobré finanční podmínky, tak může mít tréninkové kolo na oceli a na závody klidně hliník či jiné špičkové materiály. Pokud někdo zvolí hliník, doporučuji doplnit tento rám karbonovou vidlicí (zahnutou, raději než rovnou). Karbon je pružný na rozdíl od hliníku a tudíž vyrovnává případné nerovnosti. Je možné kolo vybavit i karbonovou sedlovkou.

 

Senioři: zde je každá rada drahá a hlavně záleží na finančních možnostech.

Pro hobby doporučuji ocel, ale možný je klidně i hliník. Pokud ovšem má někdo nějaké zdravotní problémy s páteří vyřadil bych hliník. Pokud již někdo hliníkový rám vlastní, doporučuji přikoupit zahnutou karbonovou vidlici, případně i karbonovou sedlovku. Pro dlouhý triatlon pak karbon-hliník, ale jak jsem psal na začátku jde o finance. Krásně se dá závod odjet na již několikrát zmiňované oceli, kdo chce i dobrou váhu (FOCO, ULTRAFOCO) finančně stejná jako hliník, kvalita špičková.

 

Pro profi závodníky, kteří trénují pro vítězství doporučuji hliník (pokud vynechám sponzorská kola). Dále se v poslední době na trhu velice dobře prosazuje hořčík. Je to také dané tím, že se hořčík běžně vyskytuje v neomezeném množství ve vodě ve formě chloridu hořečnatého a tudíž poměrně nízké výrobní náklady. Tento materiál má ale jednu nevýhodu a to, že má slabší pevnost. Výrobci ale zareagovali a zvětšily průměr trubek čímž dosáhli lepší pevnosti, která se přibližuje hliníku. V poslední době spatřuji ústup od tohoto materiálu u dosavadních výrobců. Důvod vidím v dalším výzkumu tohoto materiálu a poté se možná opět hořčík vrátí do výroby ve větších sériích.

 

Zde doporučuji ušít geometrii rámu závodníkovi na míru!!!!

Pokud se dále budeme bavit o dlouhém triatlonu, doporučuji dural s karbonovými doplňky (vidlice, sedlovka, zadní stavba), nebo přímo celokarbonová kola, případně karbon-hliník, karbon-titan, dále třeba titanové rámy.

Zde je stavba rámu na míru více než důležitá!!!!!

 

Veteráni: zde se veškeré doporučení dá odvodit o seniorské kategorie. Samozřejmě s přihlédnutím k tomu, že u nás jsou veteráni už v 31 letech, takže si každý takovýto závodník musí sám určit jak se ve startovním poli cítí. Jak už bylo psáno ocel je nejvýhodnější a nejšetrnější k tělu

 

V dnešní době existují i různé kombinace materiálů, v poslední době hodně rozšířený karbon-hliník, dále karbon-titan. Tyto kombinace se uplatní a svou funkci prokáží na plno při delších triatlonech, kde člověk docení váhu, ale také pohodlí, které tyto materiály nabízejí.

Pro dnešní pojetí krátkého triatlonu jsou tyto kombinace zbytečné. V dnešní době balíků, nástupů a změn tempa je nejdůležitější 100% záběr a tudíž kola co nejtvrdší (hliník). Pokud je zadní stavba doplněna karbonovými vzpěrami kolo se chová trošku jinak. Při nástupu může docházet k nepatrnému kroucení a tudíž ztrátám vynaložené síly. Výzkum ale neustále pokračuje a v současné době můžou vedle sebe stát podobně vypadající kola se zadní karbonovou vestavbou, ale každé bude jinak reagovat na záběr. Jedno vystřelí stejně jako hliník a druhé se bude kroutit. Důvodem je výzkum tohoto materiálu a také to nejdůležitější a to je počet vrstev a směr vinutí karbonových vláken.

Naopak je tomu s karbonovou vidlicí, která pomáhá vyrovnávat nerovnosti a pohlcuje nepříjemné vibrace. Pokud bych šel do detailu, tak bych doporučil krček vidlice z karbonu nebo z oceli (pružnost materiálu). Na posledním místě je dural (hliník). Jak již bylo psáno výše, je velice tvrdý a tudíž moc vibrací nepohltí a veškeré nerovnosti přenese do jezdcových paží a následně do páteře.

 

Hodnocení:
Přečteno 2312x
RUBRIKY ČLÁNKŮ
AKTUÁLNÍ ČLÁNKY
28.3.24Olympijský šermíř Beran ocenil železnou ženu z Havaje. Stala se sportovcem roku Prahy 14
20.3.24Ironman nedávno aktualizoval svá pravidla, přinášející několik významných změn.
11.3.24Dominance Ditleva a Lee zahájila éru T100 v Miami
2.3.24McKenna a Sodaro ovládli Ironman Nový Zéland
19.2.24Dříve stačilo do tepla jen jezdit a dnes by tam triatlonista pomalu měl bydlet celou zimu, říká Pavel Wohl
6.2.24Mistrovství světa Ironman 70.3 pro rok 2025 míří do Marbelly ve Španělsku
27.1.24Triatlonová komunita není aktuálně úplně kompaktní, rád bych naše prostředí více spojil, říká Petr Soukup
21.1.24Skvělé, že někteří profíci dají nahlédnout, jak trénují, říká Roman Procházka
10.1.24Luxusní kola si své zákazníky vždy najdou, říká mechanik Michal Kohoutek.
21.12.23Mým snem je účast na největším sportovním svátku světa, říká Tereza Zimovjanová